Kewujudan
internet d negara ini bermula apabila Rangkaian Komputer Malaysia (Rangkom)
diwujudkan pada tahun 1987. Sungguhpun demikian, MIMOS yang ditubuhkan pada
tahun 1985 telah memainkan peranan penting dalam merealisasikan perkhidmatan
internet kerana projek RangKom terbesar menjadi projek “Joint Advanced Research
Integrated Network” atau dikenali sebagai rangkaian bersepadu “JARING” pada
taun 1991. Projek ini mempromosikan pertukaran maklumat dan pembangunan
pangkalan data melalui capaian internet dengan kos yang tidak membebankan.
Internet merupakan salah satu penyalur
pelbagai sumber maklumat kepada rangkaian komputer di seluruh dunia. Komputer
dan pendidikan tidak dapat dipisahkan lagi dalam kehidupan manusia.
Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi telah membawa perubahan kepada
gaya hidup masyarakat sedunia. Internet dianggap sebagai lautan data dan sumber.
“Masyarakat yang hidup dalam zaman Internet dikenali masyarakat “ubiquitous”
iaitu masyarakat yang saling berhubung di mana-mana di dunia dengan menggunakan
gabungan komunikasi berkelajuan tinggi dan nanoteknologi”. (Utusan Malaysia,
2001). Negara yang menguasai bidang Internet dan teknologi maklumat ini bakal
menerajui pembangunan masa depan. Sebagaimana ucapan mantan Perdana Menteri,
Dato’ Seri Dr. Mahathir (2001),
“Masyarakat yang menguasai maklumat
akan menguasai dunia. Maklumat adalah aset strategic bagi pembangunan sesebuah
negara. Negara yang bermaklumat boleh mempengaruhi dunia dan mempunyai daya
saing yang tinggi untuk mengatasi cabaran dan mengusai pasaran dunia.”
Dengan perkembangan pesat Teknologi
Maklumat dan Komunikasi (ICT) kini, paradigma yang usang seperti pendekatan
menyogok ilmu dan membuat latihan dari buku kerja semata-mata perlu dianjak ke
paradigma yang menuntut kepada pembelajaran secara global yang boleh
dilaksanakan di mana sahaja.
Sistem pendidikan di Negara kita telah
berkembang pesat dengan penggunaan komputer sebagai alat bantu mengajar
menggantikan sistem tradisional yang berpusatkan guru. Kemudahan teknologi
seperti teknologi Internet diwujudkan sebagai cabang dalam menjayakan proses
pengajaran dan pembelajaran bestari. Walau bagaimanapun penyediaan bahan
rujukan dan pengajaran adalah bergantung kepada kemampuan guru-guru menguasai
dan mempunyai kemahiran dalam mengendalikan komputer khususnya dalam pencarian
bahan menerusi Internet sesuai dengan perkembangan yang melanda sistem
pendidikan di Malaysia. Kerajaan menyedari bahawa penggunaan Internet dalam
pendidikan membawa banyak manfaat, persoalannya, sejauh mana penggunaan
Internet telah diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan
komputer semakin menjadi penting kepada manusia hari ini. Oleh itu,pengetahuan
asas mengenai komputer dan Internet merupakan keperluan dalam dunia globalisasi.
Di negara-negara maju, komputer juga telah digunakan dalam pelbagai bidang seperti
industri, perdagangan dan penyelidikan. Dalam bidang pendidikan juga peranannya
di harap dapat meningkatkan tahap pendidikan.
Internet dapat diaplikasikan dalam
pendidikan melalui aktiviti-aktiviti samada dalam tugasan harian atau yang
melibatkan proses P&P. Menurut Majlis Teknologi Maklumat Kebangsaan
Malaysia (MTMK) melaporkan terdapat 10 juta pengguna internet dijangkakan pada
tahun 2003. Terdapat pertambahan empat kali ganda atau pertambahan 400 peratus
daripada 1.6 juta pada tahun 1998 kepada 6.5 juta pada tahun 2001 Berita
Harian, 14 Jun 2002). Ini menunjukkan penggunaan internet ini diaplikasikan
dalam kehidupan seharian dan dalam pendidikan di Malaysia.
Bagi Negara barat aplikasi internet
telah lama berkembang seawal tahun 2001. Kemunculan aplikasi teknologi dan
aplikasi internet dalam Realiti Maya (Virtual Reality) telah berkembang masuk
ke Malaysia. Kewujudan tuisyen secara realiti maya serta soal jawab mengundang
inpak negatif dan positif kepada dunia pendidikan Negara.
Realiti maya
(VR) adalah satu istilah yang digunakan terhadap persekitaran simulasi komputer
yang boleh meniru kehadiran fizikal di tempat-tempat di dunia sebenar, serta di
dunia khayalan. Kebanyakan semasa persekitaran realiti maya terutamanya
pengalaman visual, dipaparkan sama ada di skrin komputer atau melalui khas
memaparkan stereoskopik, tetapi sesetengah simulasi memasukkan mai dalambentuk
maklumat deria tambahan, seperti bunyi melalui pembesar suara. Realiti maya
meliputi persekitaran komunikasi jauh yang menyediakan kehadiran maya pengguna
dengan konsep telepresence dan telexistence atau artifak maya (VA) sama ada
melalui penggunaan standard peranti input seperti papan kekunci dan tetikus.
Aplikasi ini menggunakan internet untuk disalurkan atau penambahbaikan program
semula.
Aplikasi
realiti maya dan internet adalah berkait rapat. Pengguna boleh mewakikan diri
dalam bentuk avatar yang di wakilkan kepada diri sendiri. Pengguna boleh
wewujudkan kelas dan terdiri daripada beberapa pelajar untuk berkomunikasi dan
mewujudkan interaksi pengajaran dan pembelajaran. Ternyata dunia canggih hari
ini hanya perlu berada di hujung jari.
No comments:
Post a Comment