Monday 27 August 2012

Kemahiran Penggunaan Komputer dalam Kalangan Guru Sekolah Menengah

Mukadimah
 
Penggunaan komputer dalam pendidikan di Malaysia bermula sejak tahun 80-an dengan beberapa projek rintis seperti Projek Munsyi, Projek Penggunaan Komputer dalam pendidikan (CIE) dan berterusan dengan projek yang mutakhir iaitu Projek Sekolah Bestari yang konsepnya mula dipraktikkan pada tahun 1997. Pengenalan dan aplikasi komputer ini merubah sistem pendidikan negara hingga kini sistem ini melalui satu proses transformasi untuk merealisasikan penggunaan komputer dalam pendidikan dengan meluas untuk guru dan murid menyampai dan menyalurkan maklumat dan sebagai alat bantu mengajar yang penting.
         Penggunaan komputer dan capaian internet memerlukan kemahiran baru di kalangan guru dan pelajar. Penggunaan komoputer dan teknologi maklumat dalam pendidikan adalah tepat pada masanya dalam usaha kerajaan mencapai status negara maju yang berasaskan industri seperti yang divisikan dalam Wawasan 2020. Pengeluaran tenaga pekerja yang berpengetahuan, cekap dan berkemahiran tinggi dalam bidang teknikal perlu dimulakan dari tahap sekolah.
 
Cabaran Guru Menggunakan Komputer
 
Perubahan yang berlaku dalam arena pendidikan memberi cabaran baru kepada tenaga pengajar bahasa. Tugas pengajaran yang membabitkan penggunaan komputer mengkehendaki guru bahasa berkemahiran dan berkebolehan menggunakan komputer di samping kelayakan tradisi untuk menjadi guru. Cabaran ini bertambah dengan penukaran bahasa pengantar mata pelajaran sains dan matematik di sekolah-sekolah. Keperluan untuk menyediakan bahan-bahan pengajaran dalam Bahasa Inggeris dan mencapai bahan sedia ada dalam internet memerlukan guru-guru yang berkemahiran dan celik IT. Tetapi majoriti guru masih belum sedia untuk menggunakan komputer dalam pengajaran dan hanya sebilangan kecil, iaitu 10% daripada sampel yang dikaji mahir menggunakan alat ini untuk pengajaran (Noriza 1998, 2003). Scheffler & Logan (1999) dan Shetzer & Warschauer (2000) pula menyatakan bahawa tuntutan pendidikan masa kini memrlukan guru melengkapi diri dengan kecekapan baru yang melibatkan pengajaran dan pembelajaran berasaskan web dan berkomunikasi menggunakan komputer.
 

                                 
                                    Situasi pengajaran guru dalam Makmal Komputer di sekolah
 
Sumber Rujukan:
 
Isu pendidkan bahasa dan sastera dan psikologi di Malaysia oleh Norizan Abdul Razak, Rozainee Khairudin dan Ravichandran Vengadasamy

No comments:

Post a Comment